Що таке державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень? Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» - Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їхобтяжень (далі – державна реєстрація прав) – офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав). Чи обов’язковою є державна реєстрація прав? Державна реєстрація прав є обов’язковою, оскільки відповідно до Цивільного кодексу України (статті 331 та 334) та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (стаття 3) права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до закону, виникають з моменту такої реєстрації. Виключення складає право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами. Відповідно до статті 794 Цивільного кодексу України в редакції від 01.01.2013 таке право підлягає державній реєстрації, якщо договір найму або оренди за яким воно виникає укладається на строк не менш як три роки. Речові права на нерухоме майно, їх обтяження які підлягають державній реєстрації Обов’язковій державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно: 1. право власності; 2. право володіння; 3. право користування (сервітут); 4. право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); 5. право забудови земельної ділянки (суперфіцій); 6. право господарського відання; 7. право оперативного управління; 8. право постійного користування та право оренди земельної ділянки; 9. право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; 10. іпотека; 11. довірче управління майном; 12. інші речові права відповідно до закону; обтяження речових прав на нерухоме майно: 1. податкова застава, предметом якої є нерухоме майно; 2. інші обтяження. Під нерухомим майном речові права на яке підлягають державній реєстрації розуміються: 1. земельні ділянки; 2. підприємство як єдиний майновий комплекс; 3. житловий будинок; 4. будівля, споруда або їх окремі частини; 5. квартира; 6. житлове та нежитлове приміщення. Нова процедура державної реєстрації прав. Суб’єкти, уповноважені на її проведення. Видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно. З 1 січня 2013 року діє нова процедура державної реєстрації прав. Державна реєстрація прав проводитиметься державними реєстраторами прав на нерухоме майно відповідних реєстраційних служб (далі – державний реєстратор прав), а також нотаріусами, як спеціальними суб’єктами, на яких покладаються функції державного реєстратора прав (далі - нотаріус). В спрощеному вигляді процедуру державної реєстрації прав можна зобразити в три кроки: 1. подання документів для державної реєстрації прав заявником і отримання картки прийому заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (далі – заява про державну реєстрацію); 2. проведення державної реєстрації прав (за відсутності підстав для відмови у її проведенні або зупиненні, чи зупиненні розгляду відповідної заяви); 3. отримання документів про державну реєстрацію прав заявником. Звертатися до реєстраційних служб за проведенням державної реєстрації прав необхідно у наступних випадках: 4. законом передбачено проведення державної реєстрації прав з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно (випадки видачі відповідного свідоцтва див. Стор. 7); 5. проведення державної реєстрації прав на підставі рішень органів влади, зокрема на підставі рішення суду, органів прокуратури, податкових органів, органів місцевого самоврядування; 6. проведення державної реєстрації прав, які виникли до 1 січня 2013 року та не були зареєстровані відповідно до законодавства, яке діяло на час їх виникнення. Право власності та інші речові права на нерухоме майно реєструються в реєстраційній службі за місцезнаходженням такого майна! Обтяження речових прав на нерухоме майно реєструються в будь-якій реєстраційній службі! У випадку державної реєстрації права власності на новостворену земельну ділянку особа, після державної реєстрації земельної ділянки в органах земельних ресурсів може подати документи до реєстраційної служби для проведенням державної реєстрації права власності самостійно або через державного кадастрового реєстратора, який проводив реєстрацію такої земельної ділянки. Увага. При поданні документів для проведення державної реєстрації права власності через державного кадастрового реєстратора, документи за результатом такої реєстрації отримувати у відповідного державного кадастрового реєстратора. Звертатися до нотаріусів за проведенням державної реєстрації прав необхідно у наступних випадках: 7. проведення державної реєстрації права власності перед вчиненням певної нотаріальної дії, у разі якщо реєстрацію такого права власності було проведено відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, тобто до 1 січня 2013 року; 8. проведення державної реєстрації прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва. Увага. Державна реєстрація права власності у випадку № 1 проводиться нотаріусом виключно у період встановлення нової системи державної реєстрації прав. В подальшому, за наявності відомостей про право власності на нерухоме майно в Державному реєстрі прав, нотаріусом проводиться державна реєстрація прав виключно у результаті вчинення нотаріальної дії. Свідоцтво про право власності на нерухоме майно, що підтверджує виникнення права власності при здійсненні державної реєстрації прав, видається: 9. фізичним та юридичним особам на новозбудовані, реконструйовані об’єкти нерухомого майна; 10. членам житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого відповідного кооперативу, які повністю внесли свої пайові внески; 11. юридичним особам у разі внесення до статутного фонду (статутного або складеного капіталу) об’єктів нерухомого майна їх засновниками (учасниками); 12. фізичним особам та юридичним особам, які в разі ліквідації (реорганізації) юридичної особи отримали у власність у встановленому законодавством порядку нерухоме майно юридичної особи, що ліквідується (реорганізується); 13. фізичним особам та юридичним особам, що вийшли зі складу засновників (учасників) юридичної особи за рішенням органу, уповноваженого на це установчими документами, отримали у власність об’єкт нерухомого майна, переданий їм; 14. реабілітованим громадянам, яким повернуто у власність належні їм об’єкти нерухомого майна; 15. у разі виділення окремого об’єкта нерухомого майна зі складу об’єкта нерухомого майна, що складається із двох або більше об’єктів; 16. фізичним та юридичним особам на об’єкти нерухомого майна, які в установленому порядку переведені з житлових у нежитлові і навпаки; 17. в інших випадках, встановлених законом. Свідоцтво про право власності на нерухоме майно підписується державним реєстратором прав і засвідчується печаткою. Документи необхідні для проведення державної реєстрації прав Для проведення державної реєстрації прав особа обов’язково подає: заяву встановленої форми; - копію документа, що посвідчує особу заявника (паспорт громадянина України, посвідка на проживання особи, яка мешкає в Україні, національний, дипломатичний чи службовий паспорт іноземця або документ, що його заміняє); - копію реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (ідентифікаційний код) (крім випадків, коли особа через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України); - документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав (квитанція); - документ про сплату державного мита (квитанція) (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита); - документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності на нерухоме майно (договір купівлі-продажу, дарування, рішення суду, свідоцтво тощо); Якщо документи подає представник власника, користувача додатково до вище перелічених документів подаються: - копія документа, що підтверджує повноваження представника (копія довіреності або іншого документа, що посвідчує відносини представництва); - копію документа, що посвідчує особу власника, користувача (паспорт громадянина України, посвідка на проживання особи, яка мешкає в Україні, національний, дипломатичний чи службовий паспорт іноземця або документ, що його заміняє); - копію реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків власника, користувача (ідентифікаційний код) (крім випадків, коли особа через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України); У результаті прийняття заяви про державну реєстрацію заявнику видається карта прийому відповідної заяви. Картка прийому заяви про державну реєстрацію містить відомості про дату і час подачі заяви, її реєстраційний номер, а також перелік документів, які подавалися заявником. У ході розгляду заяви про державну реєстрацію державний реєстратор, нотаріус встановлює наявність обставин, що перешкоджають проведенню державної реєстрації прав, за наявності яких приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію, рішення про зупинення державної реєстрації прав або рішення про відмову в проведенні реєстрації прав про що обов’язково повідомляє заявника в письмовій формі. Якщо ж реєстрацію буде проведено, то заявник зможе отримати необхідні документи у встановлений законом строк в місці, куди вони подавалися для проведення державної реєстрації або отримати поштою. Строк проведення державної реєстрації прав. Загальний строк проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав складає 14 робочих днів. Якщо під час розгляду заяви про проведення державної реєстрації права власності чи іншого речового права було подано заяву про проведення державної реєстрації обтяження речових прав на те саме майно, така заява розглядається у строк, що не перевищує 10 робочих днів. Державна реєстрація обтяжень речових прав на нерухоме майно, іпотеки проводиться в день надходження відповідної заяви. Державна реєстрація прав, які виникають у результаті вчинення нотаріальної дії проводиться нотаріусом одночасно з вчиненням такої дій. Типові ситуації з державної реєстрації прав. Державна реєстрація права власності на нерухоме майно, отримане у спадок. Перш за все, слід відмітити, що оскільки при отриманні нерухомого майна у спадщину, спадкоємець звертається до нотаріуса для оформлення свідоцтва про право на спадщину, державну реєстрацію права власності на таке майно здійснюватиме нотаріус. Документи, які необхідно подати для проведення державної реєстрації прав: • заява про державну реєстрацію; • копія документу, що посвідчує особу заявника; • копія реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (крім випадків, коли особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України); • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав; • документ про сплату державного мита (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита); • свідоцтво про право на спадщину на нерухоме майно. Державна реєстрація права власності на придбану квартиру, зокрема на підставі договору купівлі-продажу. Державна реєстрація права власності на квартиру, що виникло на підставі договору купівлі-продажу, проводиться нотаріусом, який посвідчив такий договір. Документи, які необхідно подати для проведення державної реєстрації прав: • заява про державну реєстрацію; • копія документу, що посвідчує особу заявника; • копія реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (крім випадків, коли особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України); • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав; • документ про сплату державного мита (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита); • договір купівлі продажу нерухомого майна. Державна реєстрація права власності на новосформовану земельну ділянку, отриману у результаті «приватизації». Перш за все, слід звернути увагу, що державна реєстрація права власності на новосформовану земельну ділянку проводиться після реєстрації такої земельної ділянки в Державному земельному кадастрі. Державна реєстрація права власності на земельну ділянку проводиться реєстраційною службою за місцезнаходженням такої ділянки. Водночас заявник може як самостійно подати необхідні документи до реєстраційної служби, так і «передати» такі документи через органи земельних ресурсів, які вносили відомості про земельну ділянку до Державного земельного кадастру. Документи, які необхідно подати для проведення державної реєстрації прав: • заява про державну реєстрацію; • копія документу, що посвідчує особу заявника; • копія реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (крім випадків, коли особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України); • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав; • документ про сплату державного мита (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита); • рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Державна реєстрація права власності на новостворений житловий будинок Державна реєстрація права власності на новостворений житловий будинок проводиться реєстраційною службою за місцезнаходженням такого будинку. Документи, які необхідно подати для проведення державної реєстрації прав: • заява про державну реєстрацію; • копія документу, що посвідчує особу заявника; • копія реєстраційного номера облікової картки платника податку згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків (крім випадків, коли особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України); • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав; • документ про сплату державного мита (крім випадків, коли особа звільнена від сплати державного мита); • технічний паспорт на житловий будинок; • документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку*; • витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (у разі, коли в документі, що посвідчує речове право на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер); • документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує відповідність закінченого будівництвом об’єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам**; • документ, що підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси; * Документи, що посвідчують права на земельну ділянку: 1. право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом; 2. право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується: • цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою; • свідоцтвом про право на спадщину; 3. право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. ** Документи, що відповідно до вимог законодавства засвідчують відповідність закінченого будівництвом об’єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам: Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 461, прийняття в експлуатацію об’єктів, що належать до I – III категорії складності, та об’єктів, будівництво яких здійснено на підставі будівельного паспорта, проводиться шляхом реєстрації Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальними органами (далі – Інспекція) поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації. Прийняття в експлуатацію об’єктів, що належать до IV і V категорії складності, здійснюється на підставі акта готовності об’єкта до експлуатації шляхом видачі Інспекцією сертифіката.
Источник - http://www.drsu.gov.ua
|